Scharnierinkrozingen met de bovenfrees
Gedrukt van: FAN
Categorie: Woon en Klusmagazine - klussen
Forum naam: Materialen
Forum beschrijving: Welke materialen zijn het best geschikt voor jouw klus?
URL: http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=11812
Gedrukt op: 03 september 2010 om 03:16
Onderwerp: Scharnierinkrozingen met de bovenfrees
Geplaatst door: Klusmaatje
Onderwerp: Scharnierinkrozingen met de bovenfrees
Geplaatst op: 22 september 2005 om 15:06
|
om scharnieren in te krozen met een bovenfrees heb ik een mallensyteem in gebuik. In enkele minuten heb je na de gemaakte instelling, inkrozingen in kozijn en deur. Ik las er iets over op dit forum maar kon het niet meer terugvinden. Ik ben nieuw en alles is dan nog wat onwennig.
|
Antwoorden:
Geplaatst door: GJC
Geplaatst op: 22 september 2005 om 15:26
Maar wat wil je weten dan? Er is vast wel iemand die je verder kan helpen.
------------- Cessante causa cessat et effectus
|
Geplaatst door: impulsje
Geplaatst op: 22 september 2005 om 17:02
|
Zoals ik het lees, heeft hij/zij dat ergens van het forum afgehaald, en wil hij/zij dat weer terug lezen.
------------- http://www.klikkenheeftgeenzinditisgeenlink.nl
|
Geplaatst door: amdusias
Geplaatst op: 22 september 2005 om 17:27
|
ik heb het er over gehad , wat wil je precies weten?..
je hebt ze in verschilldende uitvoeringen.
van aluminium, erg duur in aanschaf, en van hout, betonplex, en die zijn een heel stuk goedkoper..
maar als ze goed ingesteld zijn , kun je binnen zn 3 a 4 min de nesten frezen.
voor de aluminuim mallen is een website,
http://www.hmbprofittools.nl/Html_nl/freesmallen.htm - HMB profittools
-------------
|
Geplaatst door: Bob the builder
Geplaatst op: 22 september 2005 om 17:52
Ik denk dat je het in http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=11021&KW=profit+tools&PN=0&TPN=6 - dit topic hebt gelezen
-------------
|
Geplaatst op: 13 oktober 2005 om 18:01
|

deze frees mallen gebruik ik, op de achterkant kunt je een aluminiumprofiel plaatsen, en 3 of 4 stuks op de juiste hoogte stellen.... zodat je de deur als wel het kozijn kunt fresen.
je bent echter wel een kopieerring nodig met deze mallen, en een freesbijtel , BV met verwisselbare mesjes. met een diameter van 18mm.
-------------
|
Geplaatst op: 13 oktober 2005 om 18:10
|

deze mal maak ik zelf, ik maak dan gebruik van de zool van de bovenfrees, voor gelijding.. de strook interpaint met de scharnier inkrozing is 17mm dik, afhangekelijk hoe diep je sponing is, ik heb verschillende diktes altijd bij me.. zodat je altijd ook de dagkant van het kozijn als steun kunt gebruiken, voor een stabiel frees ondervlak.
-------------
|
Geplaatst door: SuperKlusser
Geplaatst op: 19 oktober 2005 om 20:17
Hoi Amdusias,
Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Zijn de mallen van de eerste foto's zelf gemaakt of heb je die zo gekocht? Hoe ziet het alu-profiel er uit? Is dat een soort U die van boven ook gedeeltelijk dicht is?
|
Geplaatst op: 20 oktober 2005 om 17:33
|
bovenste mallen worden gemaakt , en ik weet niet of je ze overal kan kopen, ze worden gemaakt door een particulier... en zn alu strip zit er idd zo uit als een U maar dan deels dicht boven , zodat dat stalen lipje er door heen schuift, en bij aandraaien van het moertje vast komt te zitten..
ik weet niet uit welke regio je komt, maar ze komen uit groningen.
bij " bosman, mastermate"
-------------
|
Geplaatst op: 21 oktober 2005 om 18:54

-------------
|
Geplaatst door: R.Koelewijn
Geplaatst op: 02 februari 2007 om 12:57
|
Er komt een nieuw scharnier op de markt met een speciale boor.
Je hoeft alleen maar 3 keer te boren en het scharnier past ... schroeven ...klaar.
|
Geplaatst door: kees61
Geplaatst op: 02 februari 2007 om 17:16
|
Quote amdusias
kopieerring nodig met deze mallen, en een freesbijtel , BV met verwisselbare mesjes. met een diameter van 18mm.
De dikte van de beitel kan je zelf kiezen natuurlijk, als je er maar een juiste aanloopring bij gebruikt.
beitel van 8 mm, ring van 20 mm -> je freest rondom 6 mm kleiner dan de mal
beitel van 18 mm, ring van 30 mm -> reken maar uit
zo zijn er veel combinaties te maken.
------------- Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
|
Geplaatst op: 05 februari 2007 om 00:24
1. Inmiddels zijn er wat meer zaken verschenen en wil ik daar graag op reageren. Ik woon zelf in Haarlem en heb ze daar bij een ijzerhandel (van den boogaard) gekocht. Ze zijn dus op meer plaatsen te koop. En ze bevallen ook mij prima. De mallen zijn voor verschillende scharnieren en sloten te koop. En het profiel schijnt een standaard profiel te zijn dat je per meter kunt kopen. Dus je kunt ook een kortere kopen voor bijvoorbeeld ramen.
2. Naar die nieuwe scharnieren ben ik wel nieuwsgierig. Wie maakt ze?
3. Volgens mij klopt het verhaal niet dat je elke freesbeitel kunt gebruiken. Deze hebben namelijk zelf ook een straal die de straal van de uiterste hoeken bepaalt.
|
Geplaatst op: 05 februari 2007 om 01:05
ja hallo zeg, de hoekjes steek je maar met een beitel weg. Je gaat toch niet voor iedere scharnier een beitel kopen omdat die scharnier net weer een andere straal op de hoek heeft?
Dat uitfrezen is prima voor het grote gedeelte, de lengte en breedet en diepte van de scharnier. Dan is het al bijna klaar.
Je hoeft niet aan een bepaalde beitel vast te zitten. Zorg maar dat je een paar maten aanloopringen hebt, dat komt altijd van pas
|
Geplaatst op: 05 februari 2007 om 12:23
De hoekjes hoef ik niet weg te steken omdat ik scharnieren met ronde hoeken gebruik, scheelt nog weer wat werk en dus tijd.
Ik heb voor alle mallen tot nu toe maar één beitel en en één ring nodig gehad, dus waarom zou ik extra ringen kopen?
<Overbodige qoute verwijderd>
-------------
|
Geplaatst op: 05 februari 2007 om 17:41
klopt , met de 18mm beitel kom je aardig in de buurt van de ronding van de scharnier , maar ook al zou het een beetje openstaan , het lijkt altijd beter dan wanneer je het gewoon uit kapt... en wie kijkt er uberhoud nu naar die nesten , allen die gene die het er in plaatst , en daarna nooit een hond weer.... dus is dit nu echt een discusie waard?....
-------------
|
Geplaatst op: 06 februari 2007 om 14:09
Geplaatst door: Jan Harink
Geplaatst op: 22 februari 2007 om 12:31
|
De nieuwe scharnieren zijn nog niet op de markt, er wordt hard aan gewerkt om ze binnen enkele maanden op de markt te krijgen.
Om een indruk te krijgen hoe ze eruit zien, kijk eens op: http://www.harinkscharnier.nl - www.harinkscharnier.nl , de site is nog under construction, maar je kunt al wel een aardige indruk krijgen.
Je zult direct zien dat het heel simpel is om het scharnier te monteren.
Op de site staan de prototypes, ze worden "in" het kozijn geboord met een soort speedboor, die op diepte wordt begrensd (=dikte scharnier).
Als je een mening over het scharnier hebt, stuur dan svp een mail.
------------- Jan, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.
|
Geplaatst door: Klusmaatje
Geplaatst op: 22 februari 2007 om 13:49
|
Met een speedboor???
Leuk bedacht voor 1 malig gebruik dan. Ik frees al jaren mijn scharnieren in, en doe dat met veel plezier. Geen ronde hoeken wegsteken, maar scharnieren kopen met ronde hoeken.
Met een speedboor blijf je het probleem tegenkomen hoe diep je moet boren. Hoe stel je dat af. En boor je wel recht!!!!!
Met een houten mal heb je een perfecte ondergrond om te frezen. Je hebt ze ook dikker dan 18 mm., dat is makkelijk bij een kozijn met branddeur, of wanneer de tochtstrip in de dag zit aan de binnenzijde van het huis.
Dat het prettig werkt blijkt wel uit het feit dat ik ooit een stuk geschreven heb in de klusvisie, over het infrezen met gebruik van mallen. Hierop kwam er vanuit het hele land aanvragen.
Voor een doe hetzelfer die zijn huis zelf onder handen neemt kan ik mij voorstellen dat je niet zo snel een mal koopt. Echter bedenk wel dat je zeer veel tijd wint als je alle deuren wilt voorzien van nieuwe scharnieren.
|
Geplaatst door: Jan Harink
Geplaatst op: 22 februari 2007 om 17:01
|
De speedboor die hiervoor wordt gebruikt is een "speciale" speedboor met een begrenzing op de diepte die bestaat uit een ring. Je kunt hiermee niet dieper boren dan de dikte van het scharnier.
3 keer boren op de juiste afstand en het scharnier past perfect. Het werkt echt heel gemakkelijk.
------------- Jan, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.
|
Geplaatst op: 22 februari 2007 om 17:46
|
goed bedacht , alleen vermoet ik dat het mooi is voor klussers , en dat het in de bouw niet snel zo door dringen , de bovenfrees is aardig gelieft.
komen er ook scharnier met dievenklauwen?.. en met lagers?
want deze zijn alleen voor lichte binnendeuren geschikt...
als ik het zo zie zou ik ze niet op mijn buitendeuren willen hebben.
-------------
|
Geplaatst op: 22 februari 2007 om 18:35
Het is wel leuk bedacht Jan. Ik weet nog niet hoe je de gaten exact op maat kunt boren uit de hand maar daar zal je ook wel iets op verzonnen hebben.
Met een normale scharnier blijft er soms een heel dun kaakje over aan de achterkant van de deur en dat is met deze methode veel sterker.
Maar alleen het op maat boren he, zonder weg te lopen.. want het moet wel netjes passen natuurlijk.
|
Geplaatst op: 22 februari 2007 om 18:45
een 3D boor , boor heel vlak en loop niet weg , die freest als ware , allicht dat het daar op lijkt , of op zo,n keukendeur scharnier frees.
-------------
|
Geplaatst door: GER.S
Geplaatst op: 25 februari 2007 om 11:54
|
op zich een slimme aanpassing, zal eerder in de nieuwbouw gebruikt worden dan in de renovatie.......
in de uttiliteits nieuwbouw sector......meestal is dat door een architect bedacht en in directievoering zijn ze erg "lastig".....
lijkt me inderdaad wel sneller zowel het "boren" als het monteren omdat je inderdaad niet allerlei freesmallen etc hoef te gebruiken.....
------------- "Niemand houdt zoveel van hard werken als degene die er voor betaald"
|
|